7 dôvodov, prečo eliminovať obilniny v našom jedálničku.

Obilniny tvoria významnú časť nášho energetického aj bielkovinového príjmu. Sú však v našom evolučnom jedálničku novinkou, na ktorú sme sa doteraz nestihli adaptovať. Najznámejším proteínom, ktorý sa spája s konzumáciou obilnín, je lepok (glutén), avšak obilniny (hlavne pšenica, raž, jačmeň a ich odrody) obsahujú aj iné látky, s ktorými má naše telo problémy (fytáty, lektíny).

Čítajte viac »
Procesy hybridizácie v prvej polovici minulého storočia pomohli vypestovať obilniny, ktoré lepšie triedia, majú lepšie vlastnosti pri pečení, ale zároveň majú zmenené genetické a biologické vlastnosti. A tu začínajú naše problémy. Najnovšie štúdie (Non-Celiac Wheat Sensitivity Diagnosed by Double-Blind Placebo-Controlled Challenge: Exploring a New Clinical Entity) dokazujú, že obilniny sú pre nás viac škodlivé ako prospešné a že všetci sme viac alebo menej citliví na látky v nich obsiahnuté, najmä na glutén. Naše telo totiž nemá potrebné enzýmy na rozloženie gluténu na aminokyseliny, čo spôsobuje, že jeho trávením vznikajú produkty, na ktoré sme citliví.

Táto citlivosť môže mať rôzne stupne:

  • Extrémna citlivosť u celiatikov – tieto neúplné produkty rozkladu spôsobujú akútnu reakciu v tráviacom systéme, ktorá môže mať za následok smrť.
  • Citlivosť na glutén, ktorá môže mať širokú škálu akútnych príznakov ako škvŕkanie v bruchu, kŕče, zlé trávenie (zápcha, hnačka), nafukovanie, opuchy alebo chronický pocit neustálej únavy.
  • Nedokázaná citlivosť na lepok – ľudia majú nepravidelné tráviace poruchy neznámej príčiny, ale keď obmedzia príjem lepku v potrave, cítia sa oveľa lepšie.

Ponúkam vám 7 dôvodov, prečo lepok obmedziť, aj keď nemáte žiadne problémy:

  1. Lepok je prudký alergén. Organizmus reaguje na lepok zvýšenou produkciou leukocytov, čo spôsobuje zahlienenie a zápalové reakcie. Jedlo, ktoré obsahuje veľa lepku, je len veľmi ťažko stráviteľné a spôsobuje už spomínané tráviace problémy . Tieto problémy môžu začať kedykoľvek.
  2. Lepok zhoršuje symptómy menopauzy.
  3. Lepok je spojený so zrýchleným starnutím organizmu.
  4. Lepok oslabuje zubnú sklovinu a zvyšuje pravdepodobnosť vzniku zubného kazu.
  5. Príliš veľa gluténu môže vyvolať depresívne nálady.
  6. Lepok je priamo alebo nepriamo spojený s viac ako 50 ochoreniami. Hlavnú skupinu týchto ochorení tvoria autoimúnne a degeneratívne poruchy ako reumatická artritída, schizofrénia, autizmus, roztrúsená skleróza, choroby spojené s nesprávnou funkciou štítnej žľazy, alergie atď. Aj celiakii sa vyhnete, keď nebudete jesť lepok, pretože tým odstránite jeden z troch predpokladov na jej vznik (ďalšie dva sú genetická predispozícia a spúšťač v podobe stresu alebo vírusu).
  7. Lepok pôsobí negatívne na stavbu nášho tela. Na jednej strane totiž lepok zvyšuje hladinu inzulínu a zároveň ako alergén zvyšuje hladinu kortizolu. Zvýšenie oboch týchto hormónov spôsobuje ukladanie tukov v našom tele.

Čo robiť, aby ste znížili príjem lepku?

  • obmedziť chlieb, sušienky, slané tyčinky, krekry, čipsy, cestoviny, müsli, jedlá technologicky upravené (aj rôzne omáčky môžu obsahovať lepok ako jeden zo skupiny stabilizátorov),
  • jesť kvalitné proteínové jedlá – mäso z voľne sa pasúcich a trávu prežúvajúcich zvierat (nie seno), strukoviny, orechy a semená,
  • zvýšiť príjem surovej zeleniny – mala by tvoriť minimálne 50% vášho denného príjmu potravy,
  • zvýšiť príjem ovocia – hlavne bobuľovitého,
  • obmedziť múku zo pšenice, raže a jačmeňa a ich odrôd (kuskus, špalda, graham, slad, krupica). Použite múku kukuričnú, pšenovú, pohánkovú, ryžovú, kokosovú alebo amarantovú (amarant je dávna obilnina Aztékov, ktorá okrem toho, že neobsahuje lepok, obsahuje veľmi veľa prospešných látok),
  • Obmedziť pivo a destiláty z obilnín (napr. whisky).

Aby som nebola nespravodlivá, okrem lepku je mnoho iných látok, ktoré spôsobujú podobné symptómy, väčšinou v kombinácii s viacerými faktormi. Ale ak skúsite aspoň na dva mesiace obmedziť všetko, čo obsahuje akúkoľvek obilninu, budete možno veľmi milo prekvapení.

Ak vás tento článok inšpiroval k zmenám v jedálničku, staňte sa mojim priaznivcom na facebooku a zaregistruje sa na odber ďalších článkov. Získate tak nové informácie, ktoré môžu zmeniť váš život k lepšiemu.

photo by: RaeAllen
Tento obsah bol zaradený v Sám sebe lekárom. Zálohujte si trvalý odkaz.

Pridaj komentár