Čo by sme mali vedieť o cukre

Kedysi bol cukor veľmi vzácny a ľudia sladili medom, šťavami z ovocia alebo listov niektorých rastlín. Dnes si sladíme náš život denno-denne, či už sladkosťami, alebo kockami cukru v káve a čaji. Avšak cukor obsahujú aj potraviny, o ktorých by ste to nepovedali – rôzne omáčky, dipy, nátierky, dokonca aj také praclíky. Niektoré sladené nápoje a minerálky obsahujú tiež veľa cukru a o takej coca-cole vieme všetci, že má v sebe niekoľko sladkých kociek a aj napriek tomu ju pijeme. Isté je, že keby sme chceli zistiť, koľko cukru naozaj zjeme, museli by sme sa potrápiť a čítať zloženie všetkého, čo jeme, a rátať. A komu by sa to chcelo. Ako teda cukor funguje a aký má vplyv na stavbu nášho tela a niektoré civilizačné choroby?

Čítajte viac »
Základom tejto sladkej kryštalickej látky, ktorá nám veľmi chutí, je sacharóza – disacharid zložený z monosacharidov glukózy a fruktózy v rovnakom pomere. Z tenkého čreva sa samozrejme vstrebávajú oba monosacharidy zvlášť a každý má iný metabolizmus. Kým glukóza sa pomocou inzulínu dostane do buniek a svalov a slúži im ako zdroj energie, fruktóza sa spracúva v pečeni priamo do tukov.

Fruktóza sa vyskytuje v ovocí (často sa nazýva aj ovocný cukor), v mede a už spomínanej sacharóze. A od 70-tych rokov minulého storočia aj vo vysokofruktózovom kukuričnom sirupe (HFCS – high fructose corn sirup), ktorý je oveľa lacnejší a oveľa sladší ako obyčajný cukor. A vďaka týmto kľúčovým vlastnostiam dobil HFCS náš sladký svet. Pridáva sa do nápojov, džemov, jogurtov, pečiva, sušienok, čokolád a vlastne do všetkých technologicky upravených jedál. A výskumy dokazujú, že vysoký nárast obezity a cukrovky vo svete ide ruka v ruke s konzumáciou HFCS.

Prečo nás práve konzumácia pridanej fruktózy dostane do veľkého rizika vzniku cukrovky 2.typu a iných metabolických porúch? Pretože, ako som už spomínala vyššie, fruktóza nepotrebuje inzulín a zjednodušene povedané mení sa priamo v pečeni na tuky. Nie však na podkožné tuky, ale na viscerálne (vnútorné, útrobné) tuky, ktoré narúšajú metabolickú rovnováhu v tele, spomaľujú metabolizmus odbúravanie tukov v tele. Fruktóza taktiež zvyšuje koncentráciu lipidov v krvi, čo má za následok ich ukladanie na stenách ciev a zvyšujúce sa riziko infarktu.

Čo môžete urobiť, aby ste sa vyhli problémom, ktoré spôsobuje cukor?

  • V prvom rade – prestaňte jesť sladkosti a sladiť (ak ešte sladíte). Zistíte, že existujú aj iné chute ako sladká.
  • Obmedzte príjem technologicky spracovanej potravy. Toto nájdete asi v každom mojom článku o strave, ale bohužiaľ, práve toto vám pomôže ostať štíhly, vitálny a zdravý.
  • Nepite sladené nápoje a ani ovocné džúsy. Práve ovocné džúsy majú v sebe veľkú dávku pridaného cukru a väčšinou práve fruktózu.
  • Nepite ani nápoje s umelým cukrom, pretože tieto sú zase spojené s rizikom vzniku rakoviny. A okrem toho telo sa adaptuje na nižší príjem kalórií a spomalí metabolizmus a na druhej strane si bude pýtať kalórií viac a vy sa ocitnete v začarovanom kruhu priberania.
  • Čítajte zloženie potravín, ktoré kupujete a vyberajte si tie, ktoré nemajú pridaný cukor.
  • Berte do úvahy fakt, že žiaden cukor nie je zdravý. Ak chcete zostať zdravý a štíhly, obmedzujte akýkoľvek cukor. Dokonca aj agávový cukor, ktorý sa poslednú dobu uvádza s prívlastkom zdravý, má v sebe 88% fruktózy, čo je viac ako v HFCS. Jedine stévia v umiernenom množstve spĺňa kritériá prospešného sladidla.

Ak sa vám tento článok páčil, zaregistruje sa na odber ďalších článkov. Získate tak nové informácie, ktoré môžu zmeniť váš život k lepšiemu. Ďakujem. 

Tento obsah bol zaradený v Sám sebe lekárom. Zálohujte si trvalý odkaz.

Pridaj komentár