Je muffin zo supermarketu to pravé orechové?

Poznáte to, nakupujete v supermarkete a v kútiku s pekárenskými výrobkami odolávate sladkým šiškám, muffinom, croissantom a iným koláčikom. Nakoniec ale neodoláte a niečo z toho si do košíka predsa len vložíte. Sebe na desiatu ku kávičke alebo deťom na olovrant po škole. Vybrali ste pre seba a svoje deti dobre?

Čítajte viac »
Bohužiaľ nie. Muffiny a iné technologicky spracované sladkosti obsahujú okrem éčiek tie najlacnejšie tuky. A tie veru dokážu s našimi bunkami (hlavne v prípade, že podobné potraviny konzumujete denne) urobiť veľmi nepríjemné zmeny. Konkrétne transmastné kyseliny (TMK), ktoré vzniknú priemyselným spracovaním týchto tukov.

Tuky sú totiž hlavnou zložkou bunkových membrán (nepíšem bunkových stien, lebo steny majú bunky rastlinné). A keďže sa bunky neustále delia a rastú, potrebujú stále nový a nový prísun tukov. Ak stravou prijímame najmä lacné priemyselne upravené tuky, tak do nových bunkových membrán sa nám dostanú práve TMK. A aký je výsledok?

Bunkové membrány sa stanú pevnejšie a menej priepustnejšie pre glukózu, minerály, vitamíny a iné živiny, pretože TMK majú práve tieto vlastnosti: sú pevnejšie ako tuky, ktoré by v bunkových membránach mali byť (o týchto bude reč v inom článku). Naše bunky sa stanú podvyživené a bez energie.

Dokonca aj najnovšie výskumy cukrovky (žiaľ, stále ich nie je veľmi vidno a nie sú populárne ani medzi lekármi) ukazujú, že za vznikom tejto metabolickej poruchy stoja práve TMK zabudované v bunkových membránach. Glukóza sa totiž nedostane do bunky a ostáva v krvi.

Možno si teraz poviete, že muffiny alebo šišky si kúpite iba málokedy, takže toto vám nehrozí. Ale nejde iba o muffiny. Všetko, čo kúpite hotové alebo predpripravené, obsahuje práve tieto lacné tuky. Dokonca aj cereálie ich obsahujú a to by ste asi nepovedali.

Ak vám záleží na vlastnom zdraví a na tom, ako sa budete mať o 20 rokov, nezakladajte svoj jedálniček na hotových výrobkoch. Ak sú nebalené, nemáte ani potuchy, čo v nich je. Ak sú balené, prečítajte si, čo obsahujú a ak tam uvidíte napísané rastlinné tuky alebo emulgované tuky, nechajte ich pekne v regáli. Môžete si byť istí, že obsahujú práve tie najlacnejšie tuky.

Čo teda nekupovať alebo kupovať iba výnimočne?

  • Lacné oleje – predovšetkým sójový, repkový, slnečnicový. Kupujte iba oleje lisované za studena na studenú kuchyňu a kokosový olej alebo bravčovú masť na vyprážanie.
  • Margaríny – hoci nám stále tvrdia, že sú zdravé. Obyčajné maslo je prospešnejšie.
  • Hotové potraviny – koláčiky, keksíky, müsli, urobte si svoje koláčiky a müsli doma, kde viete, že všetko, čo ste použili, je kvalitné.
  • Fastfood, bagety plnené majonézou a dresingom, chipsy, hotové pizze a iné potraviny tohto typu – opäť je to ten najlacnejší priemyselne spracovaný tuk plus éčka, chemikálie a veľa soli. A tieto majú navyše aj veľa fruktózy, teda cukru, ktorý je zodpovedný za epidémiu obezity v posledných 40 rokov. Ale o fruktóze je to iný príbeh.

Je to iba maličkosť, obmedziť tieto potraviny, ale odmenou nám bude, že sa budeme cítiť oveľa zdravší a plní energie. A nebudeme pomaličky priberať na váhe.

Nestojí za to nechať tieto dobroty v supermarkete?

photo by: InfoMofo 

Tento obsah bol zaradený v Sám sebe lekárom. Zálohujte si trvalý odkaz.

2 reakcie na Je muffin zo supermarketu to pravé orechové?

  1. Spätné upozornenie: Čo by sme mali vedieť o tuku 1 | Mgr. Jana Mladá - KoučMed

  2. Spätné upozornenie: Čo by sme mali vedieť o tuku 2 | Mgr. Jana Mladá - KoučMed

Pridaj komentár