Nenechávajte svoj mozog hladovať

O mozgu sa hovorí, že je ako sval. Keď ho nebudeme trénovať, zakrpatie. A rovnako ako sval nebude rásť iba cvičením, ale potrebuje aj správnu výživu. Ako sa treba starať o svoj mozog, aby vám to lepšie a rýchlejšie myslelo a aby ste sa vyhli trápnym výpadkom pamäte a aby ste boli vždy dobre a pozitívne naladení?

Ponúkam vám zopár jednoduchých vecí, ktoré môžete urobiť pre zlepšenie vašej mozgovej činnosti, nálady a celkových výkonov.

Čítajte viac »

  1. Postarajte sa o pravidelný a dostatočný príjem omega-3 mastných kyselín.

To, čo sú pre svaly bielkoviny, sú pre váš mozog omega-3 mastné kyseliny. Zvyšujú prietok krvi v mozgu a umožňujú neurotransmiterom (prenášačom nervových vzruchov) vykonávať lepšie svoju funkciu, čiže prenášať signály medzi mozgovými bunkami. Najdôležitejšia omega-3 mastná kyselina pre činnosť mozgu je DHA, ktorá sa nachádza hlavne v rybom tuku alebo v mäse voľne pasúcich sa zvierat, ktoré sú kŕmené zelenou trávou. DHA podporuje činnosť mozgu aj pri strese, kedy vysoká hladina hormónu kortizol narobí v tele spúšť a špeciálne v mozgu, ktorý v strese akoby prestal fungovať.

  1. Postarajte sa o pravidelný a dostatočný príjem probiotík.

Zdravé črevá sú kľúčové pre správne fungovanie mozgu, pretože polovica neurotransmiterov, ktoré ovplyvňujú našu dobrú náladu, sa tvorí práve v črevách. Keď našu stravu založíme na sladkostiach a múčnych jedlách, výstelka našich čriev bude pokrytá plesňami a tvorba prenášačov bude zastavená. A naša nálada bude pod psa.

  1. Jedzte orechy, najlepšie k raňajkám.

Orechy, hlavne mandle a vlašské, obsahujú cholín, ktorý zvyšuje hladinu acetylcholínu – látky, ktorá je zodpovedná za našu pamäť. Takisto obsahujú vitamín E – antioxidant potrebný na zneškodnenie voľných radikálov, ktoré vznikajú hlavne pri v procese spaľovania glukózy v mozgu. Keď si na raňajky pridáte orechy a omega-3 mastné kyseliny, budete cez deň o krok vpredu oproti kolegom, ktorí si dali cereálie a kávu.

  1. Odstráňte zo svojho jedálnička technologicky spracované jedlá, hlavne na raňajky.

Technologicky spracované jedlá obsahujú veľa pridaného cukru, ktorý zvyšuje hladinu inzulínu, ale aj potravinové konzervanty, ktoré narušujú životné funkcie nervovej bunky týkajúce sa hlavne prepravy živín, dýchania a správneho prepisu DNA. Ak si dáte na raňajky proteín s DHA namiesto ničoho alebo cereálií, váš mozog bude celý deň fungovať oveľa lepšie.

  1. Postarajte sa o pravidelný a dostatočný príjem zinku a magnézia.

Zinok je potrebný na správny prenos signálu z jedného neurónu na druhý, magnézium reguluje uvoľňovanie serotonínu, ktorý je potrebný pre dobrý a kvalitný spánok. Ak máte nedostatok energie, priberáte na váhe a ste nevrlý, je možné, že spíte málo a zle. Zinok aj magnézium nájdete v strukovinách, obilninách, orechoch, sušenom ovocí, zelenine a magnézium aj v horkej čokoláde.

  1. Pri varení používajte kurkumu.

Kurkuma je významný antioxidant, ktorý keď sa spojí s DHA, výrazne prispieva k detoxikácii mozgu a čriev a k zníženiu zápalových procesov v celom tele. A vaše jedlo bude farebnejšie, práve žltooranžová farba kurkumy ma blahodárny vplyv na dobrú náladu.

  1. Nepreseďte celý deň.

Pravidelná aktivita každý deň je základom pre správne fungovanie mozgu. Pohybom sa zvyšuje citlivosť glukózy na inzulín (keď nám chýba, vznikne cukrovka druhého typu) a zároveň sa podporuje produkciu serotonínu, ktorý spôsobujú dobrú náladu. Zabudnite na 20 minút 3x týždenne. Polhodinová prechádzka každý deň nielenže redukuje riziko väčšiny civilizačných chorôb, ale aj podporuje rast nových mozgových buniek.

  1. Buďte vďační.

Keď sa budete denne 5 minút venovať tomu, za čo ste vďační, váš mozog bude zaplavený pozitívnou energiou. Vďačnosť je nezlučiteľná s hnevom a stresom, preto využívajte toto nenáročné cvičenie každý deň a získate nový pohľad na všetko okolo vás.

Týchto osem jednoduchých návykov vám pomôže čeliť poklesu mozgových činností  spôsobených vekom a udržať optimálnu motiváciu, pamäť, verbálnu ostrosť a logické myslenie. Navyše sa budete cítiť lepšie, pretože vaše telo a mozog budú v rovnováhe.

Ak sa vám článok páčil a mal pre vás aj praktický význam, zaregistrujte sa na odber ďalších článkov. Získate tak nové informácie, ktoré môžu zmeniť váš život k lepšiemu.

Tento obsah bol zaradený v Osobný rozvoj, Sám sebe lekárom, Stres. Zálohujte si trvalý odkaz.

Pridaj komentár