Podvedomie a vaše snahy niečo zmeniť

Šestinu nového roka máme takmer za sebou. Ak ste si dali na začiatku roka nejaké predsavzatie a doteraz ste sa želaným smerom vôbec nepohli, je to možno preto, lebo na to idete stále iba logicky. Používate iba svoje rozumové ja, ktoré je však pod veľkým vplyvom vášho emocionálneho ja. A toto emocionálne ja nemá rado zmenu, nemá rado logiku a už vôbec ho nezaujíma, čo bude o polroka. Zaujíma ho iba, čo bude teraz a nech je to hlavne niečo veľmi pozitívne.

Čítajte viac »
Emocionálne ja alebo naše podvedomie žije hlavne v prítomnosti a je ťažko ovládateľné. Je naším autopilotom, ktorý riadi naše konanie väčšinu života. Vybudujeme si nejaký zvyk a ten sa nás drží celý život.  Alebo pokiaľ ho nenahradíme iným zvykom.  Zvyk totižto nie je  možné len tak zahodiť. Vedome si síce viete povedať, že prestanete fajčiť, ale pokiaľ cigaretu nenahradíte niečím iným, fajčiť neprestanete.

Naše emocionálne ja bojkotuje akúkoľvek snahu o dosiahnutie zmeny tým, že si vymýšľa výhovorky, ospravedlňuje prokrastináciu a racionalizuje si našu nečinnosť. Ak chcete niečo naozaj zmeniť, iba vedomím a pevnou vôľou to pôjde iba u tých najdisciplinovanejších jedincov. A priznajme si, že väčšina z nás patrí do tej skupiny menej disciplinovaných.

Väčšina našich zvykov, hlavne tých, ktoré by sme chceli vymeniť za lepšie, má pre nás okamžitý pozitívny efekt ( je pre nás slastné dať si maškrtu, zapáliť cigaretu, polihovať v posteli, rozveseliť sa pri alkohole). Preto musíme aj nový zvyk umocniť pozitívnym efektom. Na začiatku to bude iba v našej hlave, pretože v realite sa nebudeme cítiť práve najlepšie (budeme mať hroznú chuť na sladké, ale nahradíme ho napríklad orechmi), ale po určitom čase sa pozitívny efekt dostaví aj v realite.

Čo teda pomôže primäť vaše podvedomie k spolupráci s racionálnym ja?  

  1. Pozitívna emócia. Vedome si ju musíte navodiť vždy, keď sa vám podarí odolať pokušeniu. Môžete skákať od radosti, môžete si povedať, že ste super, hocičo, čo bude pozitívne. Musíte sa tešiť najviac, ako viete.
  2. Živá predstava toho, čo chcete dosiahnuť. Vizualizujte si túto predstavu čo najčastejšie. Môže to byť aj nástenka snov alebo len jeden obrázok nad posteľou alebo na chladničke. Vždy, keď sa naň pozriete, budete sa usmievať a chvíľočku si v mysli premietnite svoju novú budúcnosť.
  3. Afirmácia. V prípade, že sa vám niečo nepodarí, nezúfajte. Vtedy sa treba upokojiť a niekoľkokrát si precítene povedať afirmáciu. Samozrejme pri pokojnom dýchaní. A na záver urobte vedome niečo, čo robíte, keď ste úspešní (bod 1.)
  4. Verejný záväzok. Vaše podvedomie nemá rado verejné zlyhanie. Urobte dohodu sám so sebou, s partnerom, s koučom a vaše podvedomie bude chcieť dohodu dodržať.

O tom, že do tohto procesu treba zapojiť aj racionálne ja a o tom, že iba ležať na posteli a niečo si vizualizovať nestačí, si povieme nabudúce. Ale s podvedomím, ktoré bude chcieť to, čo vedomie, to už bude hračka.

Ak sa vám článok páčil a mal pre vás aj praktický význam, zaregistrujte sa na odber ďalších článkov. Získate tak nové informácie, ktoré môžu zmeniť váš život k lepšiemu.

Tento obsah bol zaradený v Koučing, Osobný rozvoj. Zálohujte si trvalý odkaz.

Jedna reakcia na Podvedomie a vaše snahy niečo zmeniť

  1. Anička povedal:

    výborný článoček, potvrdzujem – takto to funguje

Pridaj komentár