Staráte sa aj o svoju psychickú imunitu?

Unsplash / <a href="http://pixabay.com/p-865828/">Pixabay</a>

Ako ste na tom so zdravím? Bývate často chorí? Ak áno, tak pravdepodobne to zvalíte na svoju imunitu – zhodnotíte ju ako nízku a tu buď skončíte, alebo sa rozhodnete popracovať na jej zvýšení (pravdepodobne nejakými liekmi).

Možno ste už počuli, že pokiaľ nebudete v pohode psychicky, nebude fungovať ani vaša fyzická imunita. A možno nemáte úplne jasno v tom, ako sa o svoju psychickú pohodu postarať

Pozrite sa najskôr ako ste na tom, čo sa psychickej imunity týka – odpovedzte Áno alebo Nie na nasledujúce otázky:

Čítajte viac »

Vnímate svet ako nebezpečné miesto plné nepriateľsky naladených ľudí?

Prijímate zmeny a nové výzvy s odporom a snahou vyhnúť sa im?

Vnímate sa ako neschopný človek, ktorý nemá veľa šťastia v živote a nie veľmi sa mu darí?

Dostávate sa často do konfliktu s ľuďmi?

Za svoje nezdary viníte druhých ľudí alebo okolnosti?

Čím viac odpovedí Áno, tým viac by ste mali na svojej psychickej pohode pracovať. Mali by ste si posilniť svoju dlhodobú psychickú imunitu. Ona totiž zohráva veľmi dôležitú rolu v tom, ako zvládame život.

Psychická imunita je schopnosť zvládania záťaže a prekonávania prekážok a problémov. Je to kapacita, ako čelíme požiadavkám prostredia, najmä tým náročnejším.

Môžeme si ju dať do paralely s fyzickou imunitou. Veľmi zjednodušená schéma fungujúcej fyzickej imunity je takáto: patogén, ktorý naštartuje obranné mechanizmy organizmu a tie  zabránia chorobe.

Patogénmi pri psychickej imunite môžu byť nepriateľské reakcie druhých ľudí na našu osobu, ako napríklad kritika, ohováranie, osočovanie, odsudzovanie, alebo rôzne životné prekážky, ktoré nevieme zdolať. Ale môže ísť aj vnútorné patogény, ako sú postoje voči sebe samým – sebakritika, sebaobviňovanie, vnútorné rozpory medzi morálkou a našimi činmi.

To, že nás nejaký patogén napadol, vieme podľa toho, že v sebe vnímame emócie strachu a následne hnevu. Cítime sa ohrození, často bezmocní až frustrovaní. Cítime v sebe odpor a vzdor. A aj sa nám dlhšie nedarí s patogénmi niečo robiť, tak pociťujeme úzkosti, pocity viny, zlyhania, menejcennosti a krivdy.

A aby sme tieto emočné reakcie v sebe neprežívali dlho, na to má psychická imunita svoje vlastné okamžité obranné mechanizmy, ktoré sú podvedomé a často ani nevieme, že už pracujú. Najčastejšie ide o:

–          racionalizáciu (logické obhájenie nášho konania, napríklad keď dedičnosťou obránime svoje neustále prejedanie sa )

–          kompenzáciu (keď zlyhávame v jednej oblasti života, tak si toto zlyhanie kompenzujeme nadmernou aktivitou v inej oblasti, workoholici napríklad)

–          projekcia (svoje vlastné chyby premietame do druhých a upozorňujeme na ne)

–          vytesnenie (emócie, ktoré nás informujú o tom, že niečo nie je v poriadku, zametieme pod koberec, odsunieme do nášho nevedomia).

Tieto mechanizmy fungujú naozaj podvedome a často sú ukryté aj pre veľmi skúseného sebapozorovateľa. Ich výsledkom však je, že sme psychicky v pohode iba nejaký krátky čas.

Ak sa však chceme nezrútiť pri každej maličkosti a zostať v nadhľade a zvládať jednanie aj s nám nepríjemnými ľuďmi, alebo jednoducho chceme byť psychicky odolní dlhodobo a zažívať v živote viac radosti a harmónie, je potrebné vedome si svoju psychickú imunitu zlepšovať.

Hoci sa psychická imunita formuje už v ranom detstve, dá sa trénovať a posilňovať aj v dospelosti. Ako?

–          Zaveďte do svojho každodenného života meditáciu. Pod meditáciou sa rozumie aj prechádzka  v prírode.

–          Trávte čo najviac času s ľuďmi, ktorých máte radi a ktorí majú radi vás.

–          Naučte sa organizovať si svoj čas. Neberte si na svoje plecia veľa vecí a už vôbec nie to, za čo je zodpovedný niekto iný.

–          Prestaňte hodnotiť ľudí a udalosti. Zachovajte si neutrálny postoj, pretože nikdy neviete, ako sa veci vyvinú.

–          Smejte sa. Ak vám nie je nič smiešne, tak sa smejte nasilu. Pustite si nejaký smiech (napríklad Vlastu Buriana) a smejte sa tak, aby ste sa sami rozosmiali. A pozerajte komédie.

–          Prestaňte pozerať alebo počúvať správy a namiesto nich si pocvičte, zatancujte alebo počúvajte hudbu.

–          Buďte k sebe úprimní.

–          Hrajte spoločenské hry a učte sa prehrávať.

–          Neverte všetkým svojim myšlienkam. Sú to len myšlienky.

–          A nakoniec to najťažšie: dajte ľuďom slobodu a prestaňte od nich očakávať, že sa budú správať tak, ako chcete vy. Prestaňte od nich chcieť, aby vás svojim správaním uspokojili alebo aspoň nevytočili.

 

Ak cítite, že máte potenciál zvyšovať svoju psychickú imunitu, rada vás budem pri tom sprevádzať ako kouč. Je totiž veľký rozdiel medzi tešiť sa zo života a prežiť život v strachu, hneve a frustrácii. Začnite preto hneď a cez zmenu seba zmeňte svoj svet.

Tento obsah bol zaradený v Koučing, Život je radosť. Zálohujte si trvalý odkaz.

Pridaj komentár