Dajte si tento rok predsavzatia ináč

Nový rok má v sebe čaro nového začiatku. Je to čas, kedy môžeme urobiť čiaru za tým, čo bolo a vykročiť s čistým štítom. Preto je to (najmä pre tých, ktorí k odhodlaniu na zmenu potrebujú nejaký konkrétny okamih) ideálny čas na PREDSAVZATIA.

Dialo sa tak už za čias starého Ríma, kedy si najvyšší predstavitelia ríše na začiatku roka dávali predsavzatia, že ostanú verní cisárovi a republike. A ako sa zdá, dlho im tie predsavzatia nevydržali, pretože história je plná prípadov, ako nejeden verný služobník svojmu cisárovi nôž do chrbta vpichol.

Takže magický začiatok a prozaický koniec sprevádzajú predsavzatia už pekné dlho.

Prečo je to tak, že iba zhruba 12% ľudí dotiahne svoje predsavzatie do konca? Aké chyby vrátia tých zvyšných 88% späť do starých zabehaných koľají?

  1. DÁVAME SI NEREÁLNE alebo NEJASNÉ CIELE, ktoré navyše sformulujeme ZÁPORNE (chyba číslo jedna)

Ako napríklad:

Prestanem sa prejedať (nejasný cieľ).

Nebudem chodiť na pivo (záporný cieľ).

Do marca schudnem 50 kíl (nereálny cieľ).

Každý deň prejdem 3 kilometre pešo (nereálny cieľ).

  • Preskúmajte, čo naozaj CHCETE a sformulujte si to do POZITÍVNEHO ZÁMERU.

To, čo chcete dosiahnuť, by malo byť pre vás reálne dosiahnuteľné a merateľné. Pozitívny zámer je oznamovacia veta v prvej osobe a v prítomnom čase, ktorou jasne vyjadríme, ako to bude vyzerať, keď bude cieľ dosiahnutý.

Mesačne zarábam 1000 eur

Chodím behať dvakrát do týždňa.

Každé ráno cvičím 5 Tibeťanov.

Každý večer si píšem Ďakovníček.

Trikrát do týždňa idem na 20-minútovú prechádzku.

Toto sú predsavzatia, ktoré sú realizovateľné hneď, ako si ich dáte.

Vážim 50 kíl.

Som nefajčiar.

Tieto dve predsavzatia potrebujú nejaký čas na svoje uskutočnenie (ak sa nerozhodnete prestať fajčiť zo dňa na deň). Preto je dobré pridať si k nim aj čas, kedy ich chcete dosiahnuť:

Do konca júna vážim 50 kíl.

Do konca marca som nefajčiar.

Do konca marca fajčím 3 cigarety denne.

Svoj zámer si napíšte, dajte si ho na viditeľné miesto a vytrúbte ho do sveta. Povedzte ho blízkym, kamarátom a vytvorte si tak podvedomý záväzok. Postaráte sa tak aj o to, že si do života pritiahnete ľudí, informácie a iné veci, ktoré sa vám budú hodiť. A že vás druhí budú podporovať a pomáhať vám na vašej ceste. A možno sa aj pridajú s niečím svojím. 

  1. SME NETRPEZLIVÍ (chyba číslo dva)

Hlavne pri cieľoch, ktoré potrebujú nejaký čas, zlyhávame práve kvôli netrpezlivosti. Keď zmena neprichádza dostatočne rýchlo, keď nevidíme nejaké výsledky, myslíme si, že sme na zlej ceste a že to, čo robíme, nefunguje.

Ale ako sa môže za pár dní, či týždňov zmeniť to, čo sme si „budovali“ pomocou svojich návykov dlhé roky? Tie návyky nejde len tak vymazať. Treba si vytvoriť nové návyky.

Vytvoriť si nový návyk znamená pospájať si nové neuróny vo svojom mozgu a vytvoriť si z nich novú cestičku, po ktorej budú prebiehať neurónové impulzy. A práve opakovaná činnosť sa postará o to, že táto nová cestička sa stane tou hlavnou cestou pre neurónové vzruchy.

Je to ako keď si predstavíte chodník vychodený v tráve, ktorý niekam vedie. Jedného dňa sa rozhodnete, že na to miesto už nebudete chodiť a vyhliadnete si iné miesto. Aby ste sa k nemu dostali, musíte ísť cez trávu, nie tým vychodeným chodníčkom. Ako tam budete kráčať každý deň, postupne si vychodíte v tráve nový chodníček. Ten starý zarastie trávou, pretože po ňom už nechodíte.

Vedci zistili, že niečo takéto sa v mozgu vytvorí pravidelnou a opakovanou činnosťou za 90 až 260 dní. Čo je zhruba tri až deväť mesiacov. Nie je to síce krátky čas, ale stále je to pomerne málo oproti tomu, ako dlho ste žili v starých zlozvykoch.

  • Buďte preto TRPEZLIVÍ, VYTRVALÍ a DÔVERUJTE.

To sú tri najdôležitejšie ingrediencie, ktoré vás dovedú do vytúženého cieľa. K tomu je tu ešte Zákon urýchleného zrýchlenia, ktorý hovorí, že za 80% času prejdete iba 20% vzdialenosti na ceste k cieľu a zvyšných 80% prejdete za 20% času.

  1. MÁME ODPOR VOČI STAVU, v ktorom sa nachádzame teraz (chyba číslo tri)

Často do tohto procesu ideme s veľkým hnevom a odporom voči tomu, v akom stave sa nachádzame. Sme na seba nahnevaní za to, že sa prejedáme, že sme tuční, že nešportujeme atď. Ale tento odpor nám berie veľa energie a to potom spôsobí, že strácame nadšenie a nenápadne sa vrátime do starých koľají.

  • PRIJMITE stav, v ktorom sa nachádzate dnes.

Nie je to síce ideálny stav, ale takto to teraz máte. Ste to vy, kto vás sem dostal a ste to vy, kto vás môže dostať zase niekam inam. Tam, kde vedome chcte byť.

Čo sa skrýva za všetkými spomínanými chybami?

STRACH ZO ZLYHANIA.

Tento strach vzniká postupne na základe skúseností, že po nezdare prišla reakcia, po ktorej sme sa cítili nemilovaní, neprijatí alebo nie dosť dobrí (a pokojne tá reakcia mohla prísť aj od nás samých). Tie pocity sú naše emočné rany, ktoré sa rozbolia práve vtedy, keď zlyháme. Bolesť, ktorá vzniká, je pre nás nepríjemná, a tak sa podvedome začneme snažiť o to, aby sme sa jej vyhli. Začneme sa snažiť o to, aby sme nezlyhali.

Jedna z ciest, ako v oblasti predsavzatí nezlyhať, je nedávať si predsavzatia vôbec. Dnes to začína byť IN, nedávať si predsavzatia, mnohí sú za to na seba pyšní. Ale často za tým môže byť práve strach zo zlyhania a falošný pocit toho, že človek je dokonalý a už na sebe nemusí nič meniť.

Ďalší spôsob ako sa vyhnúť zlyhaniam je to, že keď to nejde podľa našich predstáv, tak svoj nepríjemný pocit naprojektujeme niekam mimo nás.

Je to nanič, nefunguje to, ten poradca je nejaký divný. Tým, že znehodnotíme proces, cieľ alebo človeka, ktorý má na to nejaký vplyv, si umelo dvíhame svoju hodnotu – nie je to naša chyba, že sa nám nedarí).

A niekedy sa vyhneme zlyhaniu a následnej kritike tým, že negatívne onálepkujeme seba a postaráme sa tak to to, že s predsavzatiami nadobro skončíme. Ja som na nič, nemám na to, mne je súdené zostať takým, aký som teraz. Túto jednu kritiku dajako znesieme, ďalšia už totiž nepríde, to je isté.

STRACH ZO ZLYHANIA je iracionálny strach. Aby sme mu ľahšie čelili, treba si ho pomenovať, uvedomiť si ho a NEVERIŤ MU.

VEĎ ZLYHANIE NEEXISTUJE. Existuje iba SKÚSENOSŤ, ktorá nás vždy niekam posunie a vždy sa z nej niečo o sebe dozvieme.

Preto ak sa vám stane, že si dáte predsavzatie a porušíte ho, vedzte, že to nie je ani koniec sveta a ani zlyhanie a už vôbec to nie je dôvod na to, aby ste sa vrátili do starých koľají. Len ste prerušili proces. Cieľ je však stále pre vás niečo, čo má pre vás hodnotu. Stále platí, len možno treba niečo zmeniť.

Aby ste svoj strach zo zlyhania zmiernili, predstavujte si každý deň to, ako sa budete cítiť, keď svoje predsavzatie naplníte.

Predstavujte si, aké to bude, keď budete zdraví, keď budete mať kondičku, keď budete mať tých svojich 50 kíl, keď prestanete fajčiť. Tieto predstavy spolu s pozitívnymi emóciami budú vaším palivom a energiou na prekonanie vášho podvedomého strachu.

Oceňte sa za svoju snahu, za úsilie, ktoré vynakladáte, za malé čiastkové úspechy. A slová ako neúspech, nezdar, či zlyhanie úplne vynechajte. Pravdivo a pomocou faktov si povedzte, čo sa udialo a IDE SA ĎALEJ.

Držím palce, nech vám to tento rok VYJDE.

A ak by ste potrebovali podporu a viac preskúmať svoj strach, ponúkam vám seba a emočný koučing.

Tento obsah bol zaradený v Osobný rozvoj a označkovaný ako , , , , , , , . Zálohujte si trvalý odkaz.

Pridaj komentár